9 obskyra och obsoleta ord

Abderitisk -
Tokig enfaldig eller dum.

Bajadär-
Prostituerad kvinna, andra synonymer på det är kokett, hetär, demimond.

Boantropi -
Form av sinnessjukdom där en person tror sig va en oxe.

Dipsoman -
Periodsupare

Eskulap -
Läkare, ordet kommer från den grekiska läkekonstens gud AEsculapius.
Är eskulapen en kvacksalvare kan man kalla den för en medikaster.

Fanfaronad -
Skrytsamt yttrande, synonym på detta är gaskonnad

Fidibus -
Hopvikt pappersremsa att tända pipa med. (Ett annat ord för pipa är flageolett.)

Galgenfrist -
Att få ett kort uppskov med något obehagligt.

Hebefrend -
Form av schizofreni som ofta framträder i unga år och som i regel medför till barnsligt beteende.


Fortsättning följer...


Kommentarer
Postat av: Oskar

Din otroliga anklagelse, att jag skulle vara en hebefrend, innebär att jag nu avsäger mig all min pojkaktiga charm och kommer att, så som du insinuerar vore väl, bli ännu en grå och tråkig tonåring.

2009-09-11 @ 12:50:51
URL: http://lindbom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0